Sunday, December 26, 2010

:: tips shopping ::

#1: Berbelanja Secara Tunai Sahaja! (Go Cash-Only)
Menjauhi kad kredit. kebarangkalian untuk swipe adalah tinggi! anda tidak nampak duit anda keluar ketika membayar menyebabkan anda terlebih dalam berbelanja tanpa anda sedari. ( tp aq an student so xde la nk swipe2 nie..)

#2: Tetapkan Matlamat Jangka Panjang! (Set Long-term Goals)
Tulis an matlamat atas kertas dan tetap an satu tarikh berserta jumlah simpanan yang d inginkan. Leta an matlamat tersebut di tempat yg mudah nampak Matlamat ini akan menjadi pengawal kepada tingkah laku anda untuk berbelanja. Baca matlamat ini setiap hari. (so aq xwat pown cume remind lam fon jewk..)

#3: Bezakan Antara Keperluan Dan Kehendak! (Distinguish Between Needs and Wants)
skunx lam d lema.. gunting rmbut O kasut baru??Sebelum membuat sebarang keputusan untuk gunting rmbut atau kasut baru tersebut, lebih baik berfikir seketika. Jika ia adalah keperluan dan berada dalam lingkungan bajet  teruskan (mmg pown.. hehhee..) untuk membuat pembelian. Jika ia hanyalah kehendak, pk kesan selepas uh. Atau adakah anda betul-betul mampu untuk memilikinya? Sekiranya masih ada lagi keperluan lain ( ase nyer xde..) yang perlu dipenuhi, pertimbang an lah.. Perkara paling utama dalam berbelanja adalah anda perlu jujur kepada diri sendiri dan berani untuk mengatakan tidak kepada perkara-perkara yang tidak mendesak anda untuk memilikinya buat masa sekarang.

#4: Berbelanjalah Dengan Senarai Perkara Yang Diperlukan! (Shop with a List)
Perkara yang paling mudah adalah dengan menulis senarai barangan yang diperlu an Bila kita tidak mempunyai senarai barangan yang diperluan , drpd ingin membeli satu barang sahaja maka tanpa disedari kita sudah terlebih berbelanja. Tetapkan apa barangan yang perlu dibeli sahaja, jika anda tergoda untuk membeli selain daripada senarai, masukkan barangan tersebut dalam senarai pembelian yang akan datang.(brg2 aq salo nyer mama yg beli an..)

#5: Berikan Peruntukan Untuk Diri Anda Sendiri! (Give Yourself an Allowance)
Memang tidak dapat dinafi an sama sekali sifat setiap individu ingin an sesuatu yang baru selepas penat lelah bekerja selama sebulan. Lihat bajet anda, fikir an lah berapa banyak yang mampu anda guna an untuk tujuan tersebut. Sebagai contoh anda peruntuk an sebanyak RM200 sebulan untuk membeli baju atau menonton wayang dan sebagainya. Berbelanjalah dalam tempoh sebulan tersebut dengan peruntu an tadi. Bila peruntuk an tersebut habis, berhentilah berbelanja! Tiada pengecualian dalam kes ini. Anda tidak dibenar an  sama sekali untuk berbelanja lebih daripada yang diperuntuk an.. ( dlu ad r wat bajet, tp skunx xde, ley bnje suke suki lorh..)

#6: Carilah Teman Untuk Keluar Berbelanja! (Find a Shopping Buddy)
Jika anda seorang yang cepat dan mudah tertawan dengan promosi daripada jurujual, anda dinasihat an untuk mencari rakan-rakan ataupun keluarga yang mampu untuk berkata TIDAK kepada sebarang tawaran yang di luar kawalan anda. Anda hanya diboleh an keluar berbelanja dengan syarat membawa mereka bersama, jika tidak jangan sekali-kali memberani an diri keluar keseorangan, bimbang anda akan terjebak dengan kes terlebih berbelanja. (bg aq senang g sowunk2..  BUY N GO.. easy right??)

#7: Meninjau Terlebih Dahulu Pilihan Anda! (Survey Your Selections)
Perkara yang terbaik sebelum anda membuat senarai barangan untuk berbelanja adalah dengan meninjau terlebih dahulu harganya. Buat ulangkaji harga terlebih dahulu sehingga anda betul-betul yakin dan mendapat harga yang terbaik.( xde mkne, lau ske aq amik jewk..)

No comments:

Post a Comment